LIKWIDACJA BARIER
W myśl przepisów zawartych w Rozporządzeniu Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 roku w sprawie określenia
rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz.U. z
2002r. Nr 96 poz.861,z późn. zm.) dofinansowaniu podlegać może
likwidacja barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu
się.
Zgodnie z definicją słownikową bariery architektoniczne
oznaczają wszelkie utrudnienia występujące w budynku i w jego
najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne,
konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają
swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym.
Natomiast przez pojęcie bariery techniczne
rozumie się bariery utrudniające lub uniemożliwiające osobie
niepełnosprawnej usprawnianie. Likwidacja tej bariery powinna powodować
sprawniejsze działanie tej osoby w społeczeństwie i umożliwić
wydajniejsze jej funkcjonowanie.
Przez
bariery w komunikowaniu się
należy rozumieć ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie
niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie
informacji.
Dofinansowanie ze
środków PFRON likwidacji barier architektonicznych i technicznych
-
O likwidację barier
architektonicznych mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, które
maja trudności w poruszaniu się, jeżeli są właścicielami
nieruchomości lub
użytkownikami wieczystymi nieruchomości albo posiadają zgodę
właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, w którym stale
zamieszkują.
● O likwidację
barier technicznych mogą ubiegać się osoby niepełnoprawne jeżeli jest to
uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
Wysokość
dofinansowania
· Wysokość
dofinansowania likwidacji barier wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia,
nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego
wynagrodzenia.
Tryb postępowania
-
Pobranie wniosku z
PCPR.
-
Złożenie
kompletnego wniosku.
-
Rozpatrzenie
wniosku przez komisję.
W przypadku pozytywnego
rozpatrzenia wniosku
-
Dostarczenie do
PCPR - szkicu i szczegółowego kosztorysu na wykonanie prac - dot.
bariery architektonicznej lub oferty cenowej wnioskowanego sprzętu -
bariera techniczna.
Zawarcie
umowy pomiędzy wnioskodawcą a PCPR (lub osobą upoważnioną reprezentującą
osobę niepełnosprawną).
-
Zgłoszenie
zakończenia prac lub zakup sprzętu.
-
Odbiór barier przez
pracowników PCPR -u i inspektora nadzoru.
-
Przelew środków
nastąpi po wystawieniu faktury przez Wykonawcę na Wnioskodawcę.
Niezbędne dokumenty:
-
Kompletny wniosek
wraz z załącznikami wymienionymi w wniosku.
Dodatkowe informacje
-
Wnioski mogą być
składane w każdym czasie do wyczerpania środków PFRON.
Dofinansowanie ze
środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli osoba niepełnosprawna w ciągu 3
lat przed złożeniem wniosku uzyskała odpowiednio na ten cel środki z PFRON.
( wyjątek stanowi likwidacja barier architektonicznych, na którą można
otrzymać dofinansowanie corocznie)
Jeżeli jednak osoba
podpisała umowę o dofinansowanie jednej z barier np. tylko
architektonicznej może ubiegać się o dofinansowanie bariery technicznej
w następnym roku.
Dofinansowanie ze
środków PFRON likwidacji barier w komunikowaniu się
-
O likwidację barier
w komunikowaniu się mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli
jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
Dofinansowanie nie
przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu 3 lat przed złożeniem
wniosku uzyskały dofinansowanie z PFRON na likwidację barier w
komunikowaniu się.
Wysokość dofinansowania
●
Wysokość dofinansowania likwidacji barier wynosi do 80%
kosztów
przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości
piętnastokrotnego
przeciętnego wynagrodzenia.
Tryb postępowania
-
Pobranie wniosku z
PCPR.
-
Złożenie wniosku w
PCPR wraz z wymaganymi załącznikami. Składanie wniosków jest możliwe
w każdym czasie.
-
Zaopiniowanie
wniosku przez Komisję powołaną do rozpatrywania wniosków na
likwidację barier w komunikowaniu się, architektonicznych i
technicznych.
-
W przypadku
pozytywnego rozpatrzenia wniosku podpisanie umowy pomiędzy PCPR a
osoba niepełnosprawną (lub jej opiekunem prawnym bądź
pełnomocnikiem).
-
Do podpisania umowy konieczne jest przedstawienie w PCPR oferty
sprzętu, który zamierza się zakupić.
-
Dokonanie zakupu
sprzętu zgodnie z warunkami umowy.
-
Wpłata udziału
własnego, tj. min.20% kosztów zakupu.
-
Dostarczenie do
PCPR oryginału faktury zakupionego sprzętu.
-
Ocena merytoryczna
i finansowa przedstawionej faktury. W przypadku braku zastrzeżeń
realizacja przelewu na kwotę przyznanego dofinansowania.
Wymagane dokumenty
•
Kompletny wniosek wraz
z załącznikami wymienionymi w
wniosku.
Dodatkowe informacje
Rozpatrywane będą tylko
wnioski kompletne.